رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: هدف از عملیات علیه حوثی‌ها بازدارندگی است

ژنرال سی‌کیو براون در گفتگو با ای‌بی‌سی نیوز: نمی‌خواهیم در مسیر تشدید تنش قرار بگیریم

ژنرال چارلز سی‌کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، در گفت‌وگو با ای‌بی‌سی نیوز اظهار کرد: «حملات تلافی‌جویانه به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران در دریای سرخ، با هدف جلوگیری از درگیری در آینده انجام شد و واشینگتن نمی‌خواهد در مسیر تشدید تنش‌ها قرار گیرد.»

ژنرال براون در حالی این گفته‌ها را در مصاحبه خود مطرح کرد که حوثی‌ها حملاتشان را روز جمعه در سواحل یمن افزایش دادند و در دو حمله جداگانه، موشک‌های بالیستیک ضدکشتی را پرتاب کردند. یک موشک به نفت‌کش بریتانیایی در خلیج عدن اصابت کرد و آن را به آتش کشید، موشک دیگر را ناوشکن یواس‌اس کارنی نیروی دریایی آمریکا بدون ایجاد خسارت سرنگون کرد.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در پاسخ به انتقادها مبنی بر اینکه دولت بایدن به اندازه کافی در برابر حوثی‌ها یا جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان حامی آن‌ها سختگیر نیست، گفت: «از این منتقدان می‌پرسم که چه می‌خواهند؟ یک درگیری گسترده‌تر؟ آیا شما می‌خواهید که ما در یک جنگ تمام‌عیار قرار بگیریم؟»

مشاور ارشد نظامی رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود که هدف، بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیروهای آمریکایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «ما باید در مورد رویکردمان در این زمینه‌ها به‌خوبی تامل کنیم، زیرا نمی‌توانیم دقیقا پیش‌بینی کنیم که هر یک از این گروه‌ها چگونه واکنش نشان خواهند داد. ما نمی‌خواهیم در مسیر تشدید تنش‌ها که به درگیری بسیار گسترده‌تر در منطقه منجر می‌شود قرار بگیریم.»

در مقابل حملات گسترده حوثی‌ها و به خطر افتادن امنیت کشتیرانی در دریای سرخ پس از جنگ غزه، برخی از قانونگذاران آمریکایی از جمله میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا و مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، از حملات تحت رهبری ایالات متحده استقبال کرده و آن‌ها را ضروری، اما دیرهنگام خوانده‌اند. مک کانل در این زمینه تاکید کرده است: «آمریکا و متحدانش نباید جایی برای شک و تردید باقی بگذارند که روزهای تجاوز بی‌پاسخ تروریست‌ها به پایان رسیده است.»

سایر قانونگذاران آمریکایی اصرار دارند که برای هر اقدامی لازم است ابتدا با کنگره مشورت شود. یک گروه دو حزبی متشکل از ۲۲ قانونگذار مجلس نمایندگان در نامه‌ای به بایدن در روز جمعه، برخی از حملات را «غیر‌مجاز» خواند. گروهی از سناتورهای دو حزبی نیز اوایل این هفته نامه‌ای مشابه نوشته بودند.

نمایندگان در این نامه‌ تاکید کردند: «از دولت می‌خواهیم قبل از درگیر کردن ایالات متحده در درگیری دیگری در خاورمیانه از کنگره مجوز بگیرد، زیرا اقدامات کنونی احتمالا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را تحریک می‌کند، ممکن است نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه را تهدید کرده و خطر تشدید جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را به همراه داشته باشد.»

پنتاگون حملات به حوثی‌ها در دریای سرخ را دفاع از خود خوانده است که به مجوز قبلی از کنگره نیازی ندارد.

در همین حال، برخی از گزارش‌های خبری در روزهای گذشته حاکی از آن بود که ایالات متحده از چین درخواسته کرده است از تهران بخواهد شورشیان حوثی تحت حمایت ایران را که به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله می‌کنند، مهار کند. با این حال، به گفته این مقام‌ها، هنوز نشانه‌ای از کمک پکن در این زمینه دیده نشده است.

با توجه به اینکه دریای سرخ مسیری حیاتی برای صادرات چین به اروپا است، مقام‌های ایالات متحده امیدوار بودند که پکن برای مقابله با حملات حوثی‌ها اقدامی انجام دهد. بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های آمریکایی پیش از اجلاس سانفرانسیسکو، بارها از چین خواستند از هر اهرمی که در اختیار دارد برای تحت فشار گذاشتن ایران استفاده کند. به گفته یکی از مقام‌های وزارت خارجه این کشور، نمایندگان آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هم تلاش کردند بر چین که عضو دائمی این شورا است فشار بیاورند.

به‌دنبال تصمیم روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) دولت آمریکا در قرار دادن مجدد شورشیان حوثی یمن در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا، این گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن وعده داد حمله به کشتی‌ها را ادامه می‌دهد.

حوثی‌ها گفته‌اند که در همبستگی با فلسطینی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله می‌کنند، اما حمله‌های مکرر آنان به کشتی‌های بین‌المللی تجاری باعث اختلال در کشتیرانی بین‌المللی، فعالیت شرکت‌های تجاری و بیمه و همچنین در چرخه تامین مواد اولیه در عرصه جهانی شده است. شماری از رهبران شرکت‌های بزرگ تجاری جهان، از‌جمله مدیرعامل آرامکو متعلق به عربستان سعودی، روز چهارشنبه در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس هشدار دادند که حمله‌های حوثی‌ها ممکن است تا ماه‌ها روی زنجیره‌های تامین اثر بگذارد و به کمبود تانکرهای مورد نیاز برای حمل سوخت منجر شود. 

بیشتر از جهان